Hoe het begon…

cropped-logo_bso-kinderkookkafe_kleur-624x255-1

Het Kinderkookkafé is in 1981 opgezet door de buurvrouwen Ruth van Andel en Charlotte Borggreve. Er stond hun een kinderwerkgemeenschap voor ogen waarin elk kind verantwoordelijkheid naar draagkracht krijgt bij het samen koken en serveren van een gezonde maaltijd.
Een verlaten winkel aan de Oudezijds Achterburgwal in Amsterdam werd omgetoverd tot een keuken en kafé. Het bleek een uniek concept en het kreeg veel publiciteit. Helpers kwamen zich vrijwillig aanmelden. Er ontstond een actief betrokken groep, veelal studenten, die kookte en ook andere taken op zich nam. Er kwam een steeds grotere toeloop van kinderen, de kookdagen waren ver van tevoren volgeboekt en er kwamen veel vragen voor verjaardagsfeestjes.

In januari 1987 werd de Stichting Kinderkookkafé, met een educatief doel, opgericht.

Naast het oorspronkelijke diner voor 8-12-jarigen op zaterdag, ontstond de Tea voor 6-8-jarigen op zondagmiddag. Verder bood het Kinderkookkafé:

  • Verjaardagsfeestjes
  • Kinderkookfeest op locatie (evenementen in musea, stadhuis, pleinen en ook thuis)
  • Knutsellunch (een partijtje zonder gasten)
  • Kursussen op scholen en in het kafé
  • Kinderkersthotel in Hilton Amsterdam

Ook publiceerde het vijf kookboeken:
– Het Kookboek van het Kinderkookkafé,
– Het Toetjeskookboek van het Kinderkookkafé,
– Koken met Kinderen in de klas…,
– Rond de Wereld in 21 menuutjes en het
– Kijkkookboek van het Kinderkookkafé).

Op 1 november 2004 is het Kinderkookkafé neergestreken op de nieuwe lokatie in het Vondelpark aan de Kattenlaan. Dit zijn de voormalige meststallen van de koeien uit het park, deze stonden jaren leeg en zouden afgebroken worden. Maar gelukkig werden ze in 1997 mét het Vondelpark officieel monument.
In 2003 werd het gebouw eigendom van Stadsherstel Amsterdam.

Het kafé kon één stal in gebruik nemen en bouwde een serre aan, waardoor de geplande Buitenschoolse Opvang ook deel ging uitmaken van het Kinderkookkafé. Hier worden na school en in de schoolvakanties 4-12 jarigen van verschillende scholen uit de omgeving opgevangen. De capaciteit is 30 kinderen.

De speeltuin en het terras zijn voor beide groepen kinderen: die van het Kinderkookkafé en van de Buitenschoolse opvang.

In 2006 ontwierp de Franse ontwerper Michel Quarez een prachtig “Kinderkookkeramiek” dat achter de groentetuin op de muur kwam en uitgevoerd is door Norman Trapman en Florentien Haak. Het kunstwerk is mede gesponsord door het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Het gedachtegoed van het Kinderkookkafé

De Kinderkookafé- gedachte zet zich af tegen de opvatting dat een kind alleen maar moet kunnen spelen. Er is een overvloed aan speelhoeken, sprookjes paradijzen, pretparken en speelgoedwinkels met “pedagogisch verantwoord” speelgoed. Hoe heerlijk dit ook allemaal is voor kinderen, ze worden hierbij tegelijkertijd ook buiten de maatschappij gehouden, waar ze eerder een vanzelfsprekend onderdeel vanuit maakten.
Met het Kinderkookkafé proberen we een stukje maatschappij dat tot hun verbeelding spreekt dichterbij te brengen in een kindersfeer. In het Kinderkookkafé kunnen kinderen die meer willen dan afdrogen of de slagroomklopper aflikken een echte maaltijd voor zichzelf en anderen koken.

In het Kinderkookkafé doen kinderen dingen die doorgaans alleen door volwassenen worden gedaan: koken, gasten ontvangen, barkeepen, bedienen, menu kaarten schrijven, afruimen (en een beetje afwassen) en soms ook afrekenen. De kinderen koken voor zichzelf en voor anderen – hun eigen familie en ook gasten van buiten.
Een andere belangrijke gedachte is het productief bezig zijn. Door dit met elkaar in een kinderwerkgemeenschap te doen, wordt het plezier en de saamhorigheid vergroot, dit in tegenstelling tot alleen consumptief bezig zijn. Kinderen voelen zich serieus genomen als ze – binnen de gestelde eisen – stimulansen en vrijheden krijgen dit op hun eigen wijze te doen. Juist de eisen van “op tijd af, lekker, er leuk uitzien, netjes bedienen, snel barkeepen en drankjes noteren” motiveert ze om hard te werken en tegelijkertijd plezier te hebben in hun bezigheden.

Ons gedachtegoed is mede geïnspireerd door verschillende pedagogen, waaronder Maria Montessori (1870-1952). Haar ordeningsprincipes, haar theorie over de “gevoelige periodes”, haar belangstelling voor huishoudelijke dingen en haar intensieve aandacht voor het kind, staan ook bij het Kinderkookkafé centraal.
Het boek van de Nederlandse psycholoog Lea Dasberg: Groot brengen door kleinhouden is een inspiratie bron.

Ook Janusz Korczak (1878-1942), een Pools/Joodse kinderarts, is een inspirator. Net als bij hem krijgt het kind respect en ruimte in het Kinderkookkafé. De volwassenen geven het kader aan, maar de kinderen vullen het op hun manier in.

De laatste belangrijke pedagoog is Celestin Freinet (1896-1966). Hij ging als onderwijzer met zijn leerlingen het veld in, liet ze zaaien en oogsten, boodschappen doen, koken en leren tellen door maten en gewichten te gebruiken. Hij vond dat kinderen recht hebben op de grotemensenwereld en geloofde in opvoeding door en voor werk. Ook zijn gedachtegoed is van invloed geweest op het Kinderkookkafé.

Tenslotte probeert het Kinderkookkafé een restaurant net als ieder ander restaurant te zijn. Hierbij is het vanzelfsprekend dat gasten hartelijk worden benaderd zowel door de helpers als door de kinderen. Bovendien is het van even groot belang dat iedereen vriendelijk voor zichzelf en elkaar is. Uiteindelijk maken we met zijn allen het bedrijf tot wat het is: een unieke plek waar kinderen met hun gasten kokend en etend op een bijzondere manier tot hun recht komen.